
zaterdag, januari 13, 2007
Ouderen met een passie voor treinen
Vandaag verscheen in het dagblad Trouw een fotoreportage van Daimon Xanthopoulos over ouderen in Nederland die hun dagen vullen met het onderhoud van stoomlocomotieven.
Een online multimedia-versie van de reportage is te bekijken bij Trouw. De foto's zijn ook als klassieke reportage te zien op de vernieuwde website van Daimon Xanthopoulos.
Een online multimedia-versie van de reportage is te bekijken bij Trouw. De foto's zijn ook als klassieke reportage te zien op de vernieuwde website van Daimon Xanthopoulos.
Opnieuw wint een dierenfoto

Een foto van een ernstig mishandelde hond is zaterdag door kinderen verkozen tot beste krantenfoto van het afgelopen jaar. De foto van Jos van Leeuwen werd gekozen tijdens de 22ste editie van de Krantenfoto Kinderjury. Deze verkiezing wordt georganiseerd door Stichting Krant in de Klas in samenwerking met het ANP. De kinderjury bestaat uit 24 leerlingen uit groep 7 en 8 van basisscholen uit heel Nederland.
Voor de keuze van de winnende foto was voor de jury vooral het dierenleed bepalend. Een jurylid licht toe: "Ik vind het heel belangrijk dat mensen zien dat dit gebeurt".
Ook op de 'volwassenen'-nieuwsfoto van het jaar zijn dieren te zien. Afgelopen maandag kreeg freelance-fotograaf Laurens Aaij de Zilveren Camera 2006 voor zijn foto van de gestrande paarden in Marrum.
donderdag, januari 11, 2007
Onthulling fotodoek Stationsplein uitgesteld
Vanwege de storm en de vele regen gaat de onthulling van het nieuwe fotodoek aan de Westelijke Voetgangersroute op het Stationseiland Amsterdam Centraal morgenmiddag, vrijdag 12 januari, 16.45 uur niet door. Op woensdag 24 januari 2007 om 16.30 uur zal het nieuwe fotodoek alsnog onthuld worden.
Op de Westelijke Voetgangersroute van het Stationseiland is in 2004 het eerste fotodoek aangebracht. Het nieuwe fotodoek met het bijzonder grote formaat, 45,20 meterlang en 3,90 meter hoog is gemaakt door fotograaf Reinier Gerritsen.
Programma Woensdag 24 januari 2007
16.15 uur Verzamelen op de Westelijke Voetgangersroute bij de steiger van rederij Kooij
16.30 uur Onthulling van het fotodoek door Martin Bril: Toelichting door Marloes Krijnen, directeur FOAM
16.45 uur Warme chocolademelk en glühwein in Stationsplein 7, informatiecentrum Noord/Zuidlijn en Stationseiland
Bron: Gemeente Amsterdam.
Op de Westelijke Voetgangersroute van het Stationseiland is in 2004 het eerste fotodoek aangebracht. Het nieuwe fotodoek met het bijzonder grote formaat, 45,20 meterlang en 3,90 meter hoog is gemaakt door fotograaf Reinier Gerritsen.
Programma Woensdag 24 januari 2007
16.15 uur Verzamelen op de Westelijke Voetgangersroute bij de steiger van rederij Kooij
16.30 uur Onthulling van het fotodoek door Martin Bril: Toelichting door Marloes Krijnen, directeur FOAM
16.45 uur Warme chocolademelk en glühwein in Stationsplein 7, informatiecentrum Noord/Zuidlijn en Stationseiland
Bron: Gemeente Amsterdam.
The clock is ticking...
The deadline for receipt of entries for the 2007 World Press Photo Contest is 11 January 2007. This deadline will be strictly observed.
Neem dat laatste maar niet al te serieus. Ook vrijdag worden inzendingen nog geaccepteerd, al wil men dat niet officieel bevestigen. Er zijn veel problemen met het uploaden van foto's naar de website van World Press Photo. Ook lijken sommige foto's die op deze wijze werden ingestuurd, te zijn weggeraakt.
Update 20.00:
Dear friend of World Press Photo,
We would like to inform you that the deadline for submissions on https://submit.worldpressphoto.nl/ has been extended 24 hours. The new deadline is Friday, 12 January 2007, 23.59 Central European Time.
Kind regards,
World Press Photo
Neem dat laatste maar niet al te serieus. Ook vrijdag worden inzendingen nog geaccepteerd, al wil men dat niet officieel bevestigen. Er zijn veel problemen met het uploaden van foto's naar de website van World Press Photo. Ook lijken sommige foto's die op deze wijze werden ingestuurd, te zijn weggeraakt.
Update 20.00:
Dear friend of World Press Photo,
We would like to inform you that the deadline for submissions on https://submit.worldpressphoto.nl/ has been extended 24 hours. The new deadline is Friday, 12 January 2007, 23.59 Central European Time.
Kind regards,
World Press Photo
Politiefotograaf in De Wereld Draait Door
Vanavond in het VARA tv-programma De Wereld Draait Door:
Forensisch fotograaf Gerard Blankerts over 20 jaar aan politiefoto's van moord, brand en misdaad. Allemaal gebundeld in het boek Plaats Delict en vanaf zaterdag te zien bij FOAM in Amsterdam.
Tussen 19.30 en 20.30 uur op Nederland 3.
Zie ook het filmpje op VKtv over Gerard Blankerts.
Forensisch fotograaf Gerard Blankerts over 20 jaar aan politiefoto's van moord, brand en misdaad. Allemaal gebundeld in het boek Plaats Delict en vanaf zaterdag te zien bij FOAM in Amsterdam.
Tussen 19.30 en 20.30 uur op Nederland 3.
Zie ook het filmpje op VKtv over Gerard Blankerts.
Zilveren Camera-paard wordt attractie
De schimmel die op de winnende Zilveren Camera-foto van Laurens Aaij stond, is gisteren verkocht aan ondernemer Gerben Visbeek van de Seedykster Toer bij Marrum.
De foto is door de jury van de prijs onder meer bekroond vanwege het witte paard dat tussen zijn donker gekleurde soortgenoten een 'symbool van hoop' zou zijn. Gerben Visbeek hoopt met het paard vooral meer toeristen naar zijn partycentrum Seedyster Toer te trekken.
Welke prijs Visbeek heeft betaald wil hij niet zeggen: "Het was wel iets duurder door de emotionele waarde."
De foto is door de jury van de prijs onder meer bekroond vanwege het witte paard dat tussen zijn donker gekleurde soortgenoten een 'symbool van hoop' zou zijn. Gerben Visbeek hoopt met het paard vooral meer toeristen naar zijn partycentrum Seedyster Toer te trekken.
Welke prijs Visbeek heeft betaald wil hij niet zeggen: "Het was wel iets duurder door de emotionele waarde."
woensdag, januari 10, 2007
"Rembrandtesk"
Uit een ingezonden brief in de Volkskrant (ingekort):
Uit het juryrapport van de Zilveren Camera valt op te maken dat de foto van Laurens Aaij als winnaar gekozen is vanwege de 'Rembrandteske belichting'.
De fotograaf heeft niet, zoals Rembrandt, gespeeld met het licht. Het licht op de foto komt niet uit één bepaalde richting en kan dus ook niet iets of iemand 'uitlichten', hetgeen meer dan kenmerkend is voor Rembrandt's werk. Laurens Aaij legt slechts een wit paardenhoofd vast temidden van veel zwarte en bruine paarden en de foto is alleen daardoor opvallend.
Had ik de gebeurtenissen, die begrijpelijkerwijs de wereld rond gingen, niet in de media gezien dan was onduidelijk gebleven welk nieuws in beeld wordt gebracht op basis van enkel deze foto. Deze foto mist context.
Was getekend,
René van den Boom, Wolvega.
Uit het juryrapport van de Zilveren Camera valt op te maken dat de foto van Laurens Aaij als winnaar gekozen is vanwege de 'Rembrandteske belichting'.
De fotograaf heeft niet, zoals Rembrandt, gespeeld met het licht. Het licht op de foto komt niet uit één bepaalde richting en kan dus ook niet iets of iemand 'uitlichten', hetgeen meer dan kenmerkend is voor Rembrandt's werk. Laurens Aaij legt slechts een wit paardenhoofd vast temidden van veel zwarte en bruine paarden en de foto is alleen daardoor opvallend.
Had ik de gebeurtenissen, die begrijpelijkerwijs de wereld rond gingen, niet in de media gezien dan was onduidelijk gebleven welk nieuws in beeld wordt gebracht op basis van enkel deze foto. Deze foto mist context.
Was getekend,
René van den Boom, Wolvega.
Kodak verkoopt medische divisie
Het Amerikaanse fotografieconcern Eastman Kodak verkoopt voor maximaal 2,55 miljard dollar zijn divisie beeldapparatuur voor de medische sector.
Dat maakte Kodak woensdag bekend. Onex Healthcare Holdings betaalt 2,35 miljard dollar in contanten plus voorwaardelijk 200 miljoen dollar extra. Het Kodak-onderdeel maakt onder meer apparaten voor röntgenopnamen en mammogrammen.
De opbrengst uit de verkoop zal worden gebruikt om een schuld van ongeveer 1,15 miljard dollar af te betalen, die is ontstaan door een grootscheepse reorganisatie.
Dat maakte Kodak woensdag bekend. Onex Healthcare Holdings betaalt 2,35 miljard dollar in contanten plus voorwaardelijk 200 miljoen dollar extra. Het Kodak-onderdeel maakt onder meer apparaten voor röntgenopnamen en mammogrammen.
De opbrengst uit de verkoop zal worden gebruikt om een schuld van ongeveer 1,15 miljard dollar af te betalen, die is ontstaan door een grootscheepse reorganisatie.
Weer bedrijvigheid bij Fujifabriek
De voormalige fabriek voor fotorolletjes bij Fujifilm in Tilburg wordt in april weer in gebruik genomen. In augustus vorig jaar werd die afdeling gesloten omdat de verkoop van fotorolletjes door de digitale fotografie sterk is afgenomen. Er verdwenen toen 375 banen. Fuji gaat nu in die fabriek fotopapier testen.
Bron: Omroep Brabant.
Bron: Omroep Brabant.
Wat is eigenlijk een paparazzo-foto?
Het Britse mediabedrijf News International, bekend van kranten als The Sun, News of the World en The Times, heeft zichzelf opgelegd geen paparazzo-foto's meer te publiceren van Kate Middleton, de vriendin van de Britse kroonprins William. Maar deze beslissing heeft alleen maar vragen opgeroepen over wat nu precies een paparazzo-foto is. The Times publiceerde dezelfde dag namelijk wel straatfoto's van mejuffrouw Middleton in paparazzostijl, gemaakt door een fotograaf van een gereputeerd persbureau.
The Independent probeert vandaag licht te brengen in deze kwestie:
So what are "paparazzi images"? And who are these nefarious photographers lumped together under that seamy title of "the paparazzi"? When asked to expand on its definition of "paparazzi images", a News International spokesman said the company had decided to "carry out a ban on paparazzi images as they are understood in the generic sense - as generally understood by everyone".
The trouble is, not everyone understands. Is it the destination that defines the picture's status? Does it make any difference if I am looking at an unsolicited photograph of Drew Barrymore in Heat, or in Vanity Fair? Or is it the origin of the photograph that counts? Is it a paparazzi shot only if taken by a freelancer? Or do pictures taken by staff photographers count? Or is it about the chase? For every photographer who takes a punch from Chris Martin, there's one who's making a tidy sum with a pre-arranged "chance encounter" between star and snapper.
Lees het volledige artikel in The Independent.
The Independent probeert vandaag licht te brengen in deze kwestie:
So what are "paparazzi images"? And who are these nefarious photographers lumped together under that seamy title of "the paparazzi"? When asked to expand on its definition of "paparazzi images", a News International spokesman said the company had decided to "carry out a ban on paparazzi images as they are understood in the generic sense - as generally understood by everyone".
The trouble is, not everyone understands. Is it the destination that defines the picture's status? Does it make any difference if I am looking at an unsolicited photograph of Drew Barrymore in Heat, or in Vanity Fair? Or is it the origin of the photograph that counts? Is it a paparazzi shot only if taken by a freelancer? Or do pictures taken by staff photographers count? Or is it about the chase? For every photographer who takes a punch from Chris Martin, there's one who's making a tidy sum with a pre-arranged "chance encounter" between star and snapper.
Lees het volledige artikel in The Independent.
Robert Vos winnaar Nieuwsfoto van het Jaar 2006

Foto Robert Vos/ANP
ANP-fotograaf Robert Vos maakte het afgelopen jaar de nieuwsfoto van het jaar. Dat vinden meer dan 2000 jongeren die de foto van gorilla Aya met haar baby uitkozen tot beste foto in de categorie binnenland.
Dat zijn foto werd verkozen had de ANP-fotograaf niet verwacht: "Ik wist niet eens dat de foto meedeed om een prijs. Erkenning is altijd leuk natuurlijk. Twee jaar geleden kreeg ik ook een prijs van de Krantenfoto Kinderjury. Dat was een foto van een jong tijgertje die weer terug was bij zijn vader in de dierentuin van Amersfoort. Ik ben zo langzamerhand de dierenspecialist bij het ANP aan het worden."
De foto is gemaakt op 13 oktober, kort na de bevalling in Diergaarde Blijdorp in Rotterdam. Winnende foto in de categorie buitenland was er een van de vulkaan Merapi waaruit kokende lava komt, gemaakt door Himawan van EPA. De beste sportfoto werd gemaakt door Gaby Meis (EPA), van 31 skydivers die boven Thailand een wereldrecord vestigden.
Op het gebied van entertainment won ANP-fotograaf Marcel Hemelrijk met zijn foto van Idols Raffaëla en Floortje. Tom Smart van AP kreeg een prijs voor zijn foto van de vrouw Lee Redmond die haar vingernagels met een recordlengte van 76 centimeter showde.
De jaarlijkse fotoverkiezing wordt georganiseerd door Kidsweek, ANP en Villa Zebra.
dinsdag, januari 09, 2007
KPN sluit Kral-winkels alsnog
KPN sluit alsnog alle vestigingen van fotoketen Kral die het vorig jaar overnam. Honderdvijftig mensen verliezen daardoor hun baan.
KPN denkt dat de helft van de huidige 53 Kral-winkels verder zal gaan als Primafoon, de rest gaat definitief dicht. Het telecombedrijf nam zestig van de 106 winkels van Kral over toen de Noord-Nederlandse fotoketen in november 2005 failliet ging. De 450 ontslagen werknemers van Kral moesten toen opnieuw op hun baan solliciteren.
KPN denkt dat de helft van de huidige 53 Kral-winkels verder zal gaan als Primafoon, de rest gaat definitief dicht. Het telecombedrijf nam zestig van de 106 winkels van Kral over toen de Noord-Nederlandse fotoketen in november 2005 failliet ging. De 450 ontslagen werknemers van Kral moesten toen opnieuw op hun baan solliciteren.
Taco van der Eb vindt 3 prijzen "echt kicken"
De Leidse fotograaf Taco van der Eb viel maandag bij de Zilveren Camera ruimschoots in de prijzen. Hij werd drie keer bekroond. Een serie over de bosbranden in Spanje, een serie over de demonstratie in Amsterdam tegen de Deense spotprenten en een foto van het politieoptreden tegen studentendemonstraties in Parijs.
Van der Eb: "Echt kicken. Voor mij zijn zulke prijzen heel belangrijk. Het geeft vertrouwen. Blijkbaar klopt het toch wel waar ik mee bezig ben. Als freelance fotograaf doe je soms maar wat. Je krijgt niet zoveel respons op je foto’s. Het is tof om te horen dat je werk gewaardeerd wordt."
Van der Eb werkt voor het Leidsch Dagblad en het universiteitsweekblad Mare, maar ook voor Hollandse Hoogte in Amsterdam en Polaris Images.
Soms gaat de Leidenaar spontaan op buitenlands nieuws af: "Zoals bij de bosbranden in Galicië. Ik heb er in augustus een paar dagen rondgereden en deze fotoserie gemaakt. Het is altijd een gok, want je weet van tevoren niet of je de foto’s kunt verkopen. Maar als het begint te kriebelen, moet ik erheen."
Bron: Leidsch Dagblad.
Wie de foto's van Taco van der Eb eens aan een nadere beschouwing wil onderwerpen, kan terecht bij Fotogalerie De Kleine Klup in Leiden voor de tentoonstelling ’Brandhaarden: onlusten in Parijs en Amsterdam, bosbranden in Spanje’.
Nieuwe Rijn 1, Leiden, dagelijks 12-18 uur, tot en met 25 februari.
Van der Eb: "Echt kicken. Voor mij zijn zulke prijzen heel belangrijk. Het geeft vertrouwen. Blijkbaar klopt het toch wel waar ik mee bezig ben. Als freelance fotograaf doe je soms maar wat. Je krijgt niet zoveel respons op je foto’s. Het is tof om te horen dat je werk gewaardeerd wordt."
Van der Eb werkt voor het Leidsch Dagblad en het universiteitsweekblad Mare, maar ook voor Hollandse Hoogte in Amsterdam en Polaris Images.
Soms gaat de Leidenaar spontaan op buitenlands nieuws af: "Zoals bij de bosbranden in Galicië. Ik heb er in augustus een paar dagen rondgereden en deze fotoserie gemaakt. Het is altijd een gok, want je weet van tevoren niet of je de foto’s kunt verkopen. Maar als het begint te kriebelen, moet ik erheen."
Bron: Leidsch Dagblad.
Wie de foto's van Taco van der Eb eens aan een nadere beschouwing wil onderwerpen, kan terecht bij Fotogalerie De Kleine Klup in Leiden voor de tentoonstelling ’Brandhaarden: onlusten in Parijs en Amsterdam, bosbranden in Spanje’.
Nieuwe Rijn 1, Leiden, dagelijks 12-18 uur, tot en met 25 februari.
maandag, januari 08, 2007
Out of Chechnya, een anecdote van fotojournalist Patrick Chauvel
On one of my trips to Chechnya, I stayed for two weeks in the same house as this beautiful American woman photographer. Did you see the film Out of Africa, when Robert Redford washes Meryl Streep's hair in the bush, and just after that they have dinner under the stars and she puts her hand on his shoulder, strokes his head, and they make love?
Well, this photographer had long red hair, and she had gotten so much stuff in it that I said: "Do you want me to wash your hair?" She was a bit surprised by my offer, but she said okay; I think she was amused. So I took this water jug and washed her hair. Then we had dinner, which meant we had bits of cheese and crackers. And then, well... I don't think she saw the film. She probably still wonders why I washed her hair. I suppose I should send her the dvd.
Patrick Chauvel

Well, this photographer had long red hair, and she had gotten so much stuff in it that I said: "Do you want me to wash your hair?" She was a bit surprised by my offer, but she said okay; I think she was amused. So I took this water jug and washed her hair. Then we had dinner, which meant we had bits of cheese and crackers. And then, well... I don't think she saw the film. She probably still wonders why I washed her hair. I suppose I should send her the dvd.
Patrick Chauvel

Digital Journalist 2007, eerste editie
Deze maand in The Digital Journalist verslagen uit Irak van onder anderen Chris Hondros, en uit het Zuid-Israëlische Sderot dat onder vuur ligt van Palestijnse Kassam-raketten vanuit de Gazastrook.
Verder nog een column van James Colburn over het najagen van technische topkwaliteit door fotojournalisten terwijl de consument tevreden is met foto's uit zijn mobieltje. (Zo valt er vandaag ook nog iets te lachen.)
Why the hell have you spent all that money and all that time making sure that the pictures that you present to the world are the tightest, sharpest, highest resolution images possible?
Beats me. The world doesn't care. The average consumer couldn't give a rat's ass about picture quality. I've just come back from (yet another) trip to Europe and I noticed something right away when I walked anywhere. Everyone is taking their pictures with a cell phone. A crappy little cell phone producing crappy little files that they send to their friends and relatives to say, "See? I was there!"
Verder nog een column van James Colburn over het najagen van technische topkwaliteit door fotojournalisten terwijl de consument tevreden is met foto's uit zijn mobieltje. (Zo valt er vandaag ook nog iets te lachen.)
Why the hell have you spent all that money and all that time making sure that the pictures that you present to the world are the tightest, sharpest, highest resolution images possible?
Beats me. The world doesn't care. The average consumer couldn't give a rat's ass about picture quality. I've just come back from (yet another) trip to Europe and I noticed something right away when I walked anywhere. Everyone is taking their pictures with a cell phone. A crappy little cell phone producing crappy little files that they send to their friends and relatives to say, "See? I was there!"
Laurens Aaij wint Zilveren Camera

Laurens Aaij (van fotobureau het Hoge Noorden) heeft maandag de Zilveren Camera 2006 gewonnen. De jury selecteerde zijn foto unaniem als winnaar van de 58ste editie van de fotoverkiezing.
Aaij maakte de foto eind oktober in het Friese Marrum, waar een kudde paarden door hoog water in de problemen kwam. Aaij portretteerde de dieren in nood vóór de reddingsactie. In het midden een wit paard, volgens de jury als symbool van hoop. "Fier overeind temidden van modderige ellende. Een schitterende foto, op Rembrandteske wijze verlicht. Een icoon voor hedendaagse helden. Een Nederlands onderwerp dat de wereldpers haalde."
Luiz Maximiano won dit jaar de aanmoedigingsprijs voor jonge fotojournalisten. Joost van den Broek werd uitgeroepen tot fotojournalist van het jaar.
De jury roemt Maximiano's beheersing van de kunst om een verhaal met fotografische middelen te vertellen en zijn originele gebruik van licht. Het sterkst vindt de jury zijn reportage Vertigo Dreams, over een verwaarloosde woontoren in Brazilië die gekraakt is door 468 families.
Commentaar van GeenStijl.nl op de winnende foto van Lucas Aaij:
Gefeliciflopstaart Laurens. Maar een beetje FeauteauF*cker ziet direct dat de winnaar de afbeelding danig heeft bewerkt. Techspeak: "Even quickmaskje gemaakt, vervolgens levels van de bewolking aanpassen, alleen een beetje slordig gedaan" Waarom? Zodat de foto een 'rembranteske uitstraling kreeg', aldus de jury. Want een wit paardje tegen een witte wolkenpartij zuigt artistiek gezien zwaar.

zondag, januari 07, 2007
Fotojournalist Jaime Razuri vrijgelaten
Jaime Razuri, de Peruviaanse fotograaf van het Franse persagentschap AFP die zeven dagen geleden werd ontvoerd in Gazastad, is vrijgelaten. Dat maakte het agentschap zondag bekend. Razuri werd bij het kantoor van de Palestijnse president Abbas door zijn kidnappers overgedragen aan de presidentiële garde. Abbas was op dat moment niet aanwezig.
De fotograaf werd op 1 januari ontvoerd door vier gewapende mannen. Dat gebeurde bij het bureau van het persagentschap in Gaza. Razuri werd vastgehouden door The Islamic Army, een militante groep die ook de Israëlische soldaat Gilad Shalit gevangenhoudt.
Razuri vertelde AFP na zijn vrijlating dat hij in goede conditie was, dat hij correct was behandeld en dat hij niet te klagen had over het eten dat hem door de ontvoerders was voorgeschoteld. Ook bedankte hij de mensen die zich hadden ingezet voor zijn vrijlating.
De fotograaf werd op 1 januari ontvoerd door vier gewapende mannen. Dat gebeurde bij het bureau van het persagentschap in Gaza. Razuri werd vastgehouden door The Islamic Army, een militante groep die ook de Israëlische soldaat Gilad Shalit gevangenhoudt.
Razuri vertelde AFP na zijn vrijlating dat hij in goede conditie was, dat hij correct was behandeld en dat hij niet te klagen had over het eten dat hem door de ontvoerders was voorgeschoteld. Ook bedankte hij de mensen die zich hadden ingezet voor zijn vrijlating.